Trending

Εκλογές 2014 - Η αποτυχία του Online Marketing

Γράφει ο Κώστας Καλαντζόπουλος

Είμαι πολύ "φίλος" της online διαφήμισης. Φανατικός υποστηρικτής θα έλεγα. Μια απο τις κύριες υπηρεσίες που παρέχει η επιχείρησή μου και η Νο1 πρόταση σε όσους θέλουν να προβάλλουν τη δουλειά τους, τα προϊόντα τους ή τις υπηρεσίες τους. Πως θα μπορούσαμε άλλωστε, να αγνοήσουμε τις δυνατότητες προβολής στον "χώρο" όπου ο περισσότερος κόσμος ξοδεύει το μεγαλυτερο ποσοστό της ημέρας του. 

Γρήγορη, οικονομική και αποτελεσματική διαφήμιση θα έλεγε κανείς....

- Γρήγορη είπατε; 
- Ναι, γρήγορη! Φτιάχνω μια σελίδα, πατάω το κουμπάκι που λέει "Promote", κάνω 5 ρυθμίσεις και τσουπ, έτοιμη η διαφήμιση. Ούτε σύμβουλοι διαφήμισης, ούτε studios, ούτε 500 άτομα για να ληφθεί μια απόφαση.
- Και οικονομική;
- Βεβαίως... έβαλα την κάρτα μου και με ελάχιστα ευρουλάκια διαφημίζομαι.
- Και αποτελεσματική είπατε; 
- Μάλιστα... που αλλού θα βρεις τόσο κόσμο να σου κάνει like με τόσα λίγα χρήματα;

Ε, λοιπόν λάθος. Το online marketing ΔΕΝ είναι ούτε γρήγορο, ούτε οικονομικό, ούτε αποδοτικό. Αν δεν το λάβει κανείς όσο σοβαρά θα λάμβανε οποιαδήποτε άλλη μορφή marketing, μπορεί να αποβεί αναποτελεσματικό και οικονομικά ασύμφορο . 

Τα social media δεν ειναι τίποτα παραπάνω απο ένα ακόμη "μέσο", όπως ειναι η τηλεόραση, το ραδιόφωνο και ο τύπος. Η προετοιμασία μιας καμπάνιας, είτε αυτή ειναι στο Internet, είτε σε οποιοδήποτε άλλο μέσο απαιτεί τον ίδιο χρόνο και τον ίδιο κόπο. Το μήνυμα ειναι που μετράει, όχι το μέσο! Το δε κόστος καθορίζεται αποκλειστικά απο την απόδοση και η απόδοση καθορίζεται απο τον αντικειμενικό σκοπό. Ο σκοπός για τις επιχειρήσεις ειναι οι πωλήσεις και για τους πολιτικούς οι ψήφοι. Δεν υπάρχει μέτρηση προθέσης αγοράς, ούτε αριθμός εμφανίσεων, ενώ ο αριθμός των likes, δεν μεταφράζεται βάσει κάποιας αναλογίας, σε πωλήσεις. H διαφήμιση μετριέται πάντα, απο τον αριθμό των πελατών που έφτασαν στο κατάστημά σου (ηλεκτρονικό ή πραγματικό), ή των πολιτών που βρήκαν το μήνυμά σου ενδιαφέρον και προτίθενται να σε ψηφίσουν.

Αλλά ας αφήσουμε λίγο το επιχειρηματικό σκέλος...

Στις 18 Μαίου έχουμε τις Αυτοδιοικητικές Εκλογές, ενώ στις 25 του ίδιου μήνα, τις Ευρωεκλογές. Καθημερινά, στο FB, περνάνε απο μπροστά μας δεκάδες διαφημίσεις Υποψηφίων Δημοτικών Συμβούλων (περίπου 75.000 είναι σε όλη την Ελλάδα) που προσπαθούν να προβάλλουν μέσω κάποιας σελίδας ή προφίλ, την υποψηφιότητά τους. 

Στις περισσότερες των περιπτώσεων -το αναγνωρίζεις αμέσως- δεν υπάρχει campaign manager, ή έστω κάποιος που να έχει συμβουλέψει τον υποψήφιο για τους κανόνες της διαφήμισης και τις ιδιαιτερότητες το μέσου. O υποψήφιος, άνοιξε μια σελίδα, έφτιαξε μια μακέτα (συνήθως λάθος διαστάσεων) με τη φωτογραφία του, το όνομα του συνδυασμού και την υποψηφιότητά του, βρήκε τα κουμπάκια και έκανε διαφήμιση. Αποτέλεσμα:

ΑΧΡΩΜΕΣ, ΑΓΕΥΣΤΕΣ, ΑΝΤΙΑΙΣΘΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ, ΧΩΡΙΣ ΚΑΜΙΑ ΣΤΟΧΕΥΣΗ, ΚΑΝΕΝΑ ΜΗΝΥΜΑ ΚΑΙ ΚΑΜΙΑ ΛΟΓΙΚΗ... 
ΚΟΙΝΩΣ, ΠΕΤΑΜΕΝΑ ΛΕΦΤΑ! ΠΟΙΟΝ ΘΑ ΠΕΙΣΕΙΣ ΝΑ ΣΕ ΨΗΦΙΣΕΙ ΚΑΙ ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ; 

και το χειρότερο;

ΠΟΙΟΝ ΘΑ ΠΕΙΣΕΙΣ ΟΤΙ Η ΔΟΥΛΕΙΑ ΣΟΥ ΩΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ, ΘΑ ΕINAI ΠΟΙΟΤΙΚΑ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΑΠΟ ΤΟ ΔΕΙΓΜΑ ΠΟΥ ΜΟΛΙΣ ΜΑΣ ΕΔΕΙΞΕΣ ΣΤΟ FACEBOOK;

Απόδειξη πως το Internet δεν είναι επαρκές εργαλείο διαφήμισης; Όχι βέβαια. Απόδειξη πως αν χρησιμοποιήσεις οποιοδήποτε μέσο προβολής με λάθος τρόπο, δεν θα ειναι ούτε γρήγορο, ούτε οικονομικό, ούτε αποτελεσματικό.

Ειδικά, με τους υποψηφίους, επειδή υπάρχει υπερπληθώρα διαφημίσεων (γεγονός που κουράζει τον αποδέκτη) και επειδή το "προϊόν" είναι ο ίδιος ο υποψήφιος και όχι κάτι τυποποιημένο, το ζήτημα της διαφήμισης, θέλει τεράστια προσοχή. Διότι η αναποτελεσματικότητα είναι κάτι που "χωνεύεται". Όμως η ζημιά, δηλαδή η απώλεια ψήφων απο ψηφοφόρους που έκριναν από την προχειρότητα της διαφήμισης, δεν "χωνεύεται" με τίποτα!

Αγαπητοί υποψήφιοι, 

Μην κάνετε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πλούσια χωρίς λόγο. Αν δεν αναγνωρίζετε το μέγεθος του αρνητικού αντικτύπου που μπορεί να έχει στην εικόνα σας μια πρόχειρη διαφημιστική ενέργεια, ή δεν κρίνετε σκόπιμο να συμβουλευθείτε κάποιον τρίτο γι' αυτό, τότε αφήστε τη διαφήμιση και προσπαθήστε να προβάλλετε την υποψηφιότητά σας με άλλους, πιο παραδοσιακούς τρόπους. Σίγουρα θα έχετε καλύτερο αποτέλεσμα!

* Ο Κώστας Καλαντζόπουλος είναι σύμβουλος επιχειρήσεων, μέλος της Εθνικής Επιτροπής του κόμματος "Δημιουργία, ξανά!" και υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος Βορείου Τομέα με τον συνδυασμό "Δημιουργούμε, μαζί!"
<-- Κάνοντας Like στη σελίδα μας στο Facebook ενημερώνεστε άμεσα για τα νέα άρθρα
Νεότερη Παλαιότερη