Το τοπίο στην ελληνική διαφημιστική αγορά αλλάζει δραματικά μετά τις τελευταίες εξελίξεις: Tροπολογία που ανατρέπει το υφιστάμενο πλαίσιο της διαφημιστικής αγοράς, αναπροσαρμόζει τον τρόπο υπολογισμού του αγγελιοσήμου και διευρύνει τις δυνατότητες χρησιμοποίησης του εργατικού δυναμικού Ομίλων ΜΜΕ κατέθεσαν στην Βουλή οι υπουργοί Οικονομικών Γ. Χαρδούβελης, Εργασίας Γιάννης Βρούτσης, Επικρατείας Δημήτρης Σταμάτης και Υγείας Μάκης Βορίδης.
Σύμφωνα με την τροπολογία οι διαφημιζόμενοι θα τιμολογούνται υποχρεωτικά απευθείας από τα ΜΜΕ χωρίς τη μεσολάβηση της διαφημιστικής εταιρείας, κάτι που όπως αναφέρεται στο κείμενο της τροπολογίας θα επιβάλλει πλήρη διαφάνεια στις μεταξύ τους συναλλαγές.
Η μέχρι σήμερα συνήθης πρακτική ήταν να τιμολογεί η διαφημιστική εταιρεία τους διαφημιζόμενους όχι μόνο για το ποσό της αμοιβής της αλλά και για το σύνολο του budget που ο κάθε πελάτης διέθετε για διαφήμιση. Εν συνεχεία η διαφημιστική εταιρεία αγόραζε διαφήμιση και τα ΜΜΕ τιμολογούσαν τη διαφημιστική εταιρεία.
Μέσω αυτής της διπλής συναλλαγής, οι διαφημιστικές εταιρείες εισέπρατταν ένα είδος επιβράβευσης που στην αγορά ονομάστηκε «επιστροφές». Πρόκειται ουσιαστικά για δωρεάν χρόνο ή χώρο διαφήμισης ως επιβράβευση για τη συνεργασία. Με τον τρόπο αυτό ένα μέρος από το ποσό της επιστροφής «γυρνούσε» στους πελάτες ενώ το υπόλοιπο αποτελούσε κέρδος για τη διαφημιστική εταιρεία.
Η πρακτική των επιστροφών υπάρχει σε όλο τον κόσμο και σύμφωνα με γνώστες της αγοράς, περιορίζεται στο 5% επι του συνολικού διαφημιστικού τζίρου στις περισσότερες αναπτυγμένες διαφημιστικά αγορές. Στη χώρα μας το ποσοστό αυτό είναι μεγαλύτερο και αγγίζει σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία το 9,9%.
Πλέον η πρακτική αυτή καταργείται με την συνημμενη τροπολογια , η οποια κατατεθηκε σε νομοσχεδιο του Υπουργειου Υγειας και αφορα τα εξης:
1) Καταργει το 9.9% αμοιβή των διαφημιστικων εταιριων (media shops) καθως και κάθε άλλη αμεση η εμμεση συναλλαγή μεταξυ των Διαφ Εταιριων και των ΜΜΕ.
2) Η αμοιβη των Διαφ. Εταιριων μπορει να γινεται ΜΟΝΟ από τους διαφημιζόμενους.
3) Η τιμολόγηση για την αγορα χωρο-χρονου μπορει να γινεται μονο μεταξυ των διαφημιζομενων και των ΜΜΕ και όχι με την παρεμβαση των Διαφ.Εταιριων
4) Το αγγελιοσημο θα υπολογιζεται στο καθαρο ποσο του τιμολογιου μετα την αφαιρεση των οποιων εκπτωσεων και όχι όπως τωρα γινεται στο 80% του τιμοκαταλογου.
Η τροπολογία που εντάσσεται σε νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας ρυθμίζει από 1.1.2015 τον τρόπο τιμολόγησης των διαφημίσεων ώστε να διενεργείται απευθείας μεταξύ των συμβαλλομένων, αποκλειστικά με τιμολόγιο που εκδίδει ο διαφημιστής. Προβλέπεται επίσης πως η αμοιβή των διαφημιστών και επιχειρήσεων που μεσολαβούν για τη διαφήμιση βαρύνει αποκλειστικά τον διαφημιζόμενο και σε καμία περίπτωση το Μέσο και παράλληλα απαγορεύεται η καταβολή από το Μέσο οποιασδήποτε παροχής χρηματικής, σε είδος ή και δωρεαν, επιστροφή, επιβράβευση ή άλλη άμεση και έμμεση αμοιβλη σχετικά με οποιεσδήποτε υπηρεσίες προβολής που παρέχουν στο Μέσο τα ανωτέρω πρόσωπα.
Αναφορικά με το αγγελιόσημο σημειώνεται πως «o ειδικός φόρος, το αγγελιόσημο, ο ΦΠΑ και οι άμεσοι και έμμεσοι φόροι καθώς και ο ειδικός φόρος και το αγγελιόσημο για τις ανταλλακτικές συμβάσεις μεταξύ πάσης φύσεως Μέσων για την αμοιβαία προβολή τους υπολογίζεται με βάση την τιμή που αναγράφεται στο τιμολόγιο, όπως αυτή προκύπτει μετά την αφαίρεση της τυχόν χορηγούμενης έκπτωσης».
<-- Κάνοντας Like στη σελίδα μας στο Facebook ενημερώνεστε άμεσα για τα νέα άρθρα
Σύμφωνα με την τροπολογία οι διαφημιζόμενοι θα τιμολογούνται υποχρεωτικά απευθείας από τα ΜΜΕ χωρίς τη μεσολάβηση της διαφημιστικής εταιρείας, κάτι που όπως αναφέρεται στο κείμενο της τροπολογίας θα επιβάλλει πλήρη διαφάνεια στις μεταξύ τους συναλλαγές.
Η μέχρι σήμερα συνήθης πρακτική ήταν να τιμολογεί η διαφημιστική εταιρεία τους διαφημιζόμενους όχι μόνο για το ποσό της αμοιβής της αλλά και για το σύνολο του budget που ο κάθε πελάτης διέθετε για διαφήμιση. Εν συνεχεία η διαφημιστική εταιρεία αγόραζε διαφήμιση και τα ΜΜΕ τιμολογούσαν τη διαφημιστική εταιρεία.
Μέσω αυτής της διπλής συναλλαγής, οι διαφημιστικές εταιρείες εισέπρατταν ένα είδος επιβράβευσης που στην αγορά ονομάστηκε «επιστροφές». Πρόκειται ουσιαστικά για δωρεάν χρόνο ή χώρο διαφήμισης ως επιβράβευση για τη συνεργασία. Με τον τρόπο αυτό ένα μέρος από το ποσό της επιστροφής «γυρνούσε» στους πελάτες ενώ το υπόλοιπο αποτελούσε κέρδος για τη διαφημιστική εταιρεία.
Η πρακτική των επιστροφών υπάρχει σε όλο τον κόσμο και σύμφωνα με γνώστες της αγοράς, περιορίζεται στο 5% επι του συνολικού διαφημιστικού τζίρου στις περισσότερες αναπτυγμένες διαφημιστικά αγορές. Στη χώρα μας το ποσοστό αυτό είναι μεγαλύτερο και αγγίζει σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία το 9,9%.
Πλέον η πρακτική αυτή καταργείται με την συνημμενη τροπολογια , η οποια κατατεθηκε σε νομοσχεδιο του Υπουργειου Υγειας και αφορα τα εξης:
1) Καταργει το 9.9% αμοιβή των διαφημιστικων εταιριων (media shops) καθως και κάθε άλλη αμεση η εμμεση συναλλαγή μεταξυ των Διαφ Εταιριων και των ΜΜΕ.
2) Η αμοιβη των Διαφ. Εταιριων μπορει να γινεται ΜΟΝΟ από τους διαφημιζόμενους.
3) Η τιμολόγηση για την αγορα χωρο-χρονου μπορει να γινεται μονο μεταξυ των διαφημιζομενων και των ΜΜΕ και όχι με την παρεμβαση των Διαφ.Εταιριων
4) Το αγγελιοσημο θα υπολογιζεται στο καθαρο ποσο του τιμολογιου μετα την αφαιρεση των οποιων εκπτωσεων και όχι όπως τωρα γινεται στο 80% του τιμοκαταλογου.
Η τροπολογία που εντάσσεται σε νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας ρυθμίζει από 1.1.2015 τον τρόπο τιμολόγησης των διαφημίσεων ώστε να διενεργείται απευθείας μεταξύ των συμβαλλομένων, αποκλειστικά με τιμολόγιο που εκδίδει ο διαφημιστής. Προβλέπεται επίσης πως η αμοιβή των διαφημιστών και επιχειρήσεων που μεσολαβούν για τη διαφήμιση βαρύνει αποκλειστικά τον διαφημιζόμενο και σε καμία περίπτωση το Μέσο και παράλληλα απαγορεύεται η καταβολή από το Μέσο οποιασδήποτε παροχής χρηματικής, σε είδος ή και δωρεαν, επιστροφή, επιβράβευση ή άλλη άμεση και έμμεση αμοιβλη σχετικά με οποιεσδήποτε υπηρεσίες προβολής που παρέχουν στο Μέσο τα ανωτέρω πρόσωπα.
Αναφορικά με το αγγελιόσημο σημειώνεται πως «o ειδικός φόρος, το αγγελιόσημο, ο ΦΠΑ και οι άμεσοι και έμμεσοι φόροι καθώς και ο ειδικός φόρος και το αγγελιόσημο για τις ανταλλακτικές συμβάσεις μεταξύ πάσης φύσεως Μέσων για την αμοιβαία προβολή τους υπολογίζεται με βάση την τιμή που αναγράφεται στο τιμολόγιο, όπως αυτή προκύπτει μετά την αφαίρεση της τυχόν χορηγούμενης έκπτωσης».